Održano je 27. rujna 2023. online predavanje putem platforme ZOOM, na temu: The CO-OP story: Pointing to a new understanding of occupational performance“, koje je održala jedna od utemeljiteljica pristupa Helen Polotajko, znanstvenica za radnu terapiju i profesorica emeritus na odjelu za znanost o radu i radnoj terapiji na Medicinskom fakultetu Temerty Sveučilišta u Torontu. Pristup kognitivne usmjerenosti na izvedbu dnevnih aktivnosti (eng. Cognitive orientation to daily occupational performance approach; CO-OP), terapijski je znanstveno utemeljen pristup koji radni terapeuti primjenjuju u radu s djecom i odraslima, a koji dovodi do uspješne izvedbe svakodnevnih aktivnosti koje su osobi važne.
Kognitivna usmjerenost na izvedbu dnevnih okupacija (CO-OP) je visoko individualizirani pristup osmišljen kako bi pomogao osobi da koristi metakognitivne sposobnosti kako bi postigla svoje ciljeve vezane uz izvedbu okupacija. Cilj CO - OP terapije je omogućiti osobama s poteškoćama u motoričkoj koordinaciji i kontroli da poboljšaju svoje izvođenje svakodnevnih zadataka i aktivnosti kroz osobno - vođeno otkrivanje i strategije "govorim sebi kroz" problemske aktivnosti. Pritom, pristup vodi osobu kroz strategiju rješavanja problema zasnovanu na četiri koraka samoinstruiranja, kako bi tna taj način rješavala teškoće u izvedbi i samostalno otkrivala i razvijala kognitivne strategije, te postigla kompetencije potrebne za izvedbu aktivnosti svakodnevnog života.
Kroz svoje izlaganje Polotajko je istraživala nove paradigme rada što je dovelo do novog razumijevanja ljudskih okupacija i njegovog osposobljavanja, što je formuliralo paradigmu učenja da je - složena intervencija usmjerena na zadatke od vrha prema dolje gdje klijent i terapeut CO-Operate (SURAĐUJU) kako bi riješili probleme u izvedbi.
CO-OP CILJEVI
- Stjecanje vještina
- Razvoj kognitivnih strategija
- Generalizacija vještina i strategija na svakodnevni život
- Prijenos učenja u nove vještine i kontekste
CO-OP pristup koristi i djeci i odraslima. Istraživanje je provedeno na sljedećim populacijama: Razvojni poremećaj koordinacije, Stečena ozljeda mozga, Poremećaj iz autističnog spektra, Pervazivni razvojni poremećaj (PDD) Aspergerov sindrom Poremećaj pažnje s hiperaktivnošću (ADHD) Cerebralna paraliza, Teškoće u razvoju, Disleksija, Hiperkinetički poremećaji pokreta koji se javljaju u djetinjstvu uključujući distoniju, Starije zdrave odrasle osobe s kognitivnim poteškoćama, Moždani udar, Traumatska ozljeda mozga.
CO-OP priča pokazuje da se principi (motoričkog) učenja koji su identificirani u istraživanju na zdravim pojedincima također primjenjuju i na one s neurološkim poremećajima, čineći paradigmu učenja vrlo relevantnom za praksu rehabilitacije.
Sudjelovao je radni terapeut Valentino Škiljan